90. M&C levél: Önkiszolgáló BI – áldás a controlling szervezetnek

Radó István
2018. szeptember 18.

Még az „ősidőkben” az informatikai osztályok a szervezési osztályokból nőttek ki. Attól fogva egészen mostanáig úgy volt, hogy az IT kiszolgálta a felhasználókat. Utóbbiak jelezték az igényüket, az IT pedig elvégezte a szervezést, az adatbáziskezelést és mindent, amit kellett.

 

Az utóbbi időben, az üzleti intelligencia (Business Intelligence, BI) rendszerek megjelenésével ez a gyakorlat egyre kevésbé folytatható. Sorozatosan újabb és újabb igények merülnek fel, például újabb adatforrásokat kell becsatolni az adatbázisokba, újabb üzleti területeket kell modellezni. Szinte egyetlen olyan riport sincs, amelyikben nem lesz változás, méghozzá gyakran. Nem lehet előre megmondani, hogy mire lesz szükségünk. Vége van annak, hogy közöljük az igényeinket, a fejlesztő meg fejleszt, aztán tesztelünk, módosítást kérünk, majd a jóváhagyott megoldást hosszan használjuk.

További újdonság, hogy már nem csak a nagy ERP rendszereket kell lekérdezni, hanem külső és belső funkcionális adatbázisokat is. A controllereknek a riportok mellett már az adatbázisokat is menedzselniük kell. Adatmodelleket kell tervezniük, megvalósítaniuk, módosítaniuk, adatforrásokat specifikálniuk, interfészek kivitelezését menedzselniük. Ha erre nem képesek, nem lehetnek eredményesek.

A változások nagyon gyorsan jönnek, ezt a régi módon nem lehet követni. Önkiszolgáló üzleti intelligenciával (self-service BI) azonban lehet. Ma már nem kell elzarándokolnunk az IT-re, hanem saját magunk összerakhatjuk a beszámolókat.

A baj csak az, hogy erre nem mindenki képes. A controllereknek eddig nem kellett különösebben érteni az informatikához, szolgáltatásként megkapták. Most bele kell tanulniuk. Nincs más a vállalatnál, aki nagyobb eséllyel képezhetné ki magát önkiszolgáló BI szakértővé, mint éppen a controllerek. Mert hiába van meg a szükséges informatikai tudás az IT-s kollégáknál, ők nem fognak egyhamar beletanulni a controllerek mesterségébe.

De hogyan áshatja bele magát a controller az önkiszolgáló BI rejtelmeibe?

Először is profivá kell válnia Excelben. Aztán szert kell tennie adatkezelési, adatgondozási szaktudásra. És az eredményeket fogyasztható módon tálalnia is kell, azaz meg kell tanulnia vizualizálni. Diagramok, hőtérképek és térképek – ezek nyelvére kell lefordítania a számokat a controllernek.

Ha mindezt megtanulta már, akkor a controller még eggyel feljebb léphet: képessé válhat a kollaborációra. Kommunikálhat, együtt dolgozhat a többi felhasználóval az önkiszolgáló felületeken keresztül, hasonlóan, mint a közösségi médiában. A virtuális térben lehetőség nyílik az információcserére, vitára, közös döntéshozatalra. A controller az eddiginél is fontosabb partnere lesz a döntéshozóknak, vállalatvezetőknek. Ő lesz az, aki képes az igényeiket adatforrásokba, adatmodellekbe transzformálni, s a kívánt riportokat elővarázsolni.

Ez nagy lehetőség, de kényszer is a controller számára. Vagy profivá válik önkiszolgáló BI-ban, vagy pályát vált. Nincs harmadik út. S ha valaki azt hinné, hogy mégiscsak van, mert a feladat ellátását ki lehet szervezni, az súlyosan téved.

Csak a controllereken múlik, hogy belevágnak-e a felkészülésbe. Nincs más vállalati terület, amelynek szakemberei képesek lennének erre. A self-service BI elsajátítása nagy energiabefektetéssel jár ugyan, mégis áldásnak kell tekintenünk: kulcsszereplővé teszi a controllert a vállalatnál. Mert nincs már vállalati siker önkiszolgáló BI nélkül.

 

Ha szeretne többet tudni az üzleti intelligenciában rejlő lehetőségekről, tekintse meg az IFUA Horváth & Partners Enterprise Analytics oldalait!

Cimkék: ,