Egyre több vállalatnál válik a jelenlegi CFO a CEO tisztség legesélyesebb várományosává, hiszen nap mint nap bizonyítja gyors pénzügyi helyzetértékelő-képességét, vállalatirányítási és kockázatmenedzsment-tapasztalatait, ráadásul már jól ismert arcokkal dolgozik együtt az igazgatóságban… De a váltás korántsem könnyű, egy jó CFO-ból nem válik automatikusan jó CEO egyik napról a másikra. A CFO Insight tavaszi száma a Korn/Ferry vezetők körében folytatott felmérésére hivatkozva közöl néhány megfontolandó gondolatot. Magyar nyelvű összefoglaló.
Összefoglaló Michael Keevy a CFO Insight Spring/2013 számában megjelent cikke alapján.
Egyre több vállalatnál válik a CFO a CEO tisztség legesélyesebb várományosává, hiszen nap mint nap bizonyítja gyors pénzügyi helyzetértékelő-képességét, vállalatirányítási és kockázatmenedzsment-tapasztalatait, ráadásul már jól ismert arcokkal dolgozik együtt az igazgatóságban… De a váltás korántsem könnyű, egy jó CFO-ból nem válik automatikusan jó CEO egyik napról a másikra. A CFO Insight tavaszi száma a Korn/Ferry vezetők körében folytatott felmérésére hivatkozva közöl néhány megfontolandó gondolatot.
Ma még a korábbinál is nagyobb szükség van rá, hogy a CFO-nak alapos rálátása legyen az üzletre, és ne érje be a számok bogarászásával. Az eddiginél is átfogóbb, jövőorientáltabb „üzleti agya" kell, hogy legyen, amely a vezetés számára mindig a kellő információt szolgáltatja. Jellemzően állandó interakcióban van a vezető testülettel a legkülönfélébb témákkal kapcsolatban. Gyorsan kell tanulnia, jól kell kezelnie a komplexitást és gyorsan kell alkalmazkodnia a változásokhoz. Ráadásul világos képet kell festenie mind a belső mind a külső közönség számára a következő három vagy akár öt évről, és a különböző érdekcsoportokat is konstruktívan kell mozgatnia a cél felé. A befektetők bizalmának fenntartása is életbevágóan fontos feladata. Mindez jó felkészülés lehet egy jövendő CEO szerepére, ám mindez korántsem elég a várható teljes sikerhez.
Különleges helyzetben
A leghatékonyabb CFO-k szívügyüknek tekintik, hogy a vállalat legproblémásabb pontjain is mélyre ássanak, ezért gyakran magukra kell vállalniuk a „rossz fiú" szerepet. Ám még akkor sem azonos a hatáskörük a CEO-éval, ha nagy rálátásuk van a vállalat működésére. Ahhoz, hogy még jobban pozicionálják magukat a CEO hatáskörre, stratégából vezetővé kell válniuk. Ehhez elengedhetetlen fontosságú a tapasztalatszerzés, azaz a proaktív CFO-k azokat a lehetőségeket kell keressék, amelyekkel szélesíthetik a vezetési tapasztalataikat- így például szerencsés, ha vállalkoznak egy-egy nagyobb divízió vagy régió vezetésére.
Az egyik terep, amelyen általában további jártasságot kell szerezniük, a munkatársak irányítása, motiválása és teamek munkájának összehangolása. Egy CFO sokszor abban a kedvező helyzetben van, hogy a sajátjához hasonló gondolkodású pénzügyi szakemberekből álló gárdát kell irányítania. De ha a CEO szerepkörébe kerül, azonnal az érdekeltek széles körére kell figyelemmel lennie, az érdekek széles spektrumát kell összehangolnia. Egy, a felmérés keretében megkérdezett vezető úgy fogalmazott, hogy CFO-ként szinte fekete-fehérben látta a kereskedelmi kérdéseket, ám CEO-vá való kinevezése után hirtelen szembesülnie kellett az egyes egységek egyedi természetével, egyedi bizonytalanságaival, és azzal, hogy milyen komoly feladat is valójában, amikor egyszerre többféle nézőpontot kell mérlegelnie.
Hatalmas lépés
CFO-ból CEO-vá válni drámai változásokkal jár, sokszor lényegesen nagyobbakkal, mint előtte gondolná az illető vezető, és erre csak a személyes tapasztalat során ébred rá. Hirtelen figyelő tekintetek kereszttüzében találja magát. Az egyik megkérdezett vezető úgy fogalmazott, hogy amikor CFO volt, nem volt probléma, ha a számítógépe mellé tett edényből ebédelt az irodájában, ám CEO-ként már nem teheti, hiszen ez rossz üzenetet közvetítene. Egy másik, igencsak frusztráló újdonság, hogy a CEO hirtelen sokkal nehezebben kap valóban őszinte visszacsatolást vagy tanácsot, még a senior kollégáktól és a boardtagoktól sem.
Ám mindezeken túl talán mégis az újonnan kinevezett CEO felelősségi körének kiszélesedése a legszámottevőbb átalakulás: eddig elsősorban a pénzügyi kérdésekre kellett koncentrálnia, mostantól viszont a teljes szervezetet kell irányítania. A CFO-k hajlamosak kockázatkerülő szemüvegen keresztül tekinteni az üzleti kérdésekre, a CEO-nak azonban el kell fogadnia, hogy mindennapos társává válik a kockázat.
Mindazonáltal a CFO szerep remek felkészülés lehet a CEO tisztségre. A CFO tevékenysége során szakértőjévé válhat a komplex helyzetek kezelésének csakúgy, mint a stratégia és a mérföldkövek kommunikációjának. Ha képes képességei spektrumát tovább szélesíteni, méltán válhat alkalmassá a CEO szerepre.
Forrás: CFO Insight