Hogyan fogyókúráznak a lean vállalatok?

Vida Gábor
2016. október 20.

Milyen program lehet hatásos, ha egy jócskán túlsúlyos ember egy év alatt le akar fogyni 20 kilót? Vegyünk két variációt. Az egyikben kitűzzük a célt, az odavezető út megválasztását rábízzuk a delikvensre, majd havonta mérjük, hogy hány kilót adott le. A másikban is kitűzzük a célt, de hozzátesszük, hogy ennek eléréséhez hány kalóriát fogyaszthat naponta, és milyen testedzést kell végeznie, majd pedig naponta mérjük, hogy ezeket az előírásokat milyen mértékben tartotta be. A lean vállalatok az utóbbihoz hasonló módszerrel dolgoznak.

lean_vallalatok20161020

A lean vállalatok metódusokat dolgoznak ki céljuk eléréséhez.

És ez nem véletlen. A lean controllingot alkalmazó cégek folyamatosan javítani akarják a működésüket – legyen mind kevesebb hiba, nagyobb ügyfél-elégedettség, kevesebb gépállás stb. -, de nem csak azt mondják meg, hogy milyen eredményt akarnak elérni, hanem kitalálnak metódusokat is, és ezek betartását mérik. Ez a módszer a legkülönfélébb területeken alkalmazható. Nézzünk meg néhány példát!

Lean az üzleti tervezésben

A Robert Bosch Automotive Steering Kft.-nél az üzleti tervezés során is használják a leant. Meghatározzák, hogy a legfőbb céljaikat milyen konkrét intézkedésekkel fogják elérni. Mint Dósa Laura, controlling vezető a legutóbbi Budapesti Menedzsment és Controlling Fórumon (BMCF) elmondta, ezeket az intézkedéseket fellistázzák, és rendszeresen visszamérik.

Lean vállalatok a gyógyszeriparban

A Chinoin – amely a Sanofi csoport tagja – az egész világ gyógyszeriparában az egyik élenjáró abban, hogy a hatékonyság növelésére, a költségek csökkentésére a lean metodikát alkalmazza. A lean program minden adata (átfutási idők, selejtarány, megtérülés stb.) a controllingon gyűlik, minden gyártási egységnél működik lean program, és ezek eredményességét a controlling méri. Cenner Anna, a Chinoin Zrt. Finance & Controlling menedzsere további részleteket is elárult e blognak, a Mindennapi vezetésnek.

Lean ügyfélszolgálat

A K&H Bankban több mint tíz éve vannak hatékonyságjavító lean programok, amelyek természetesen elérték a vállalati ügyfélszolgálatot is. Ott egyéni szinten határozzák meg a célokat, és ezeket vizualizálva jelzik a kollégáknak a teendőket – mintha mindenkinek lenne személyi edzője. „Akár 80 százalékos iteráció-javulást tudunk elérni” – számolt be a BMCF-en Kovács Zsófia, a K&H Bank vállalati ügyfélszolgálati vezetője. Adódik a feltételezés, hogy nagyrészt éppen a hosszú évek óta folytatott lean programoknak köszönhetően lett a K&H az egyike azoknak a bankoknak, amelyek a legsikeresebben élték túl a pénzügyi válságot.

A lean-nel kapcsolatos teendők azonban óriási pluszfeladatot jelentenek a controllereknek. Annak érdekében, hogy ezt el tudják látni, a korábbinál sokkal automatizáltabb adatgyűjtésre van szükség. Így a riportok szinte „maguktól” állhatnak elő, a controllerek pedig idejük legnagyobb részét a lean programok elemzésével tölthetik. Cégük így kerülhet be a lean vállalatok közé.

Mentés

Cimkék: , ,