Termelő és kereskedő vállalatoknál is központi kérdés, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a megfelelő készletszintek és a vevői kiszolgálás vagy alapanyag-rendelkezésreállás között. Ez önmagában egy nehéz kérdés lenne, de megválaszolása matematikailag egyszerűvé válik, amennyiben tudjuk definiálni a készlettartás és a készlethiány költségét, majd a kettőt minimalizáljuk. A készlettartás költségét jellemzően a készletérték alapján a tőkeköltséggel és a raktározási költséggel számolhatjuk. A készlethiány pedig a meghiúsult üzlet (lost business) költsége és annak a valószínűségének a szorzata. Lost business a váratlan vevői megrendelés és a beszállítói késés miatt következhet be.
Hogyan készletezzünk jobban beszállítói pontatlanság vagy bizonytalanság esetén?
E mellett még problémát okoz annak a modellezése, ha egy beszállító részszállításokban teljesíti a megrendelésünket, mert így nem egyértelmű, hogy a beérkezést az első alkalomra, az utolsóra, vagy a középső beérkezésre rögzítsük. Ilyen esetekben célszerű egy kompozit mutatót használni, amelyben együttesen értékeljük a késéseket és a részszállításokat.
A jelenlegi koronavírus-járványban több figyelmet kap a beszállítói késés görbéjének a vége (tail end), ami az extrém hosszú késéseket vagy a rendelések visszamondását jelenti. A legtöbb termelő vagy kereskedelmi vállalat - ahol nem romlandó termékekkel dolgoznak - a válság első jelére nagyon megemelte a készleteit. Ez a járvány felfutása alatt az igény csökkenése miatt nagy készleteket eredményezett, amelyek ráadásul lassan is forogtak. Ez arra enged következtetni, hogy a legtöbb szektorban a vállalatok túlreagálták a járvány okozta válságot és nem szisztematikus adatalapú készletezés alapján tették meg az óvintézkedéseket.
Vevőként az egyik legfontosabb dolog, amit meg tudunk tenni annak érdekében, hogy a beszállítók teljesítménye javuljon, a saját előrejelzésünk megosztása a beszállítóval. Így számára is jobban tervezhető a termelése.
A magunk szempontjából még fontos a beszállítók mérése, nemcsak a szokványos scorecard (minőség, ár és pontos szállítás) alapján, de e tényezők teljesen pénzügyi (total landed cost, TLC) hatását is ki kell mutatni és ezek alapján összemérni a beszállítókat. A beszállítás bizonytalanságának az ára sok tényezőn múlik, így mindig egyedileg kell számolni, és ennek a hatása igen jelentős tud lenni. Tehát elképzelhető, hogy egy olcsóbb beszállító, amely rövidebb szállítási idővel rendelkezik, a szállítás bizonytalansága miatt annyi készlethiányt okoz, hogy ezáltal mégis több költséget eredményez számunkra.
Beszállítók kapacitáshiánya esetében megjelenik náluk a dilemma, hogy melyik vevőjüket szolgálják ki. Ilyenkor a piaci erőnk vagy alkupozíciónk segíthet, hogy a sor elejére kerüljünk. Ezért fontos, hogy beszerzés során ennek a kialakítására vagy megtartására is ügyeljünk. Beszállítói kapacitáskorlát esetében pedig a belső gyártás vagy a bérgyártatás nyújthat segítséget.
A vírus előtt kevesebb iparágban volt megfigyelhető a több beszállító alkalmazása. Egyes esetekben a beszállítók erejének a visszaszorítására, máshol pedig a távol-keleti országok vagy a szállítási útvonalakon előforduló természeti katasztrófák veszélyének csökkentésére. A járványhelyzet viszont rámutatott a földrajzi diverzifikáció fontosságára, mivel ennek segítségével hatásosabban lehet védekezni a vírus okozta késések vagy anyaghiányok ellen. A járvány más-más időpontokban tetőzik egyes országokban, és a kormányok is országonként rendelik el a munkavégzés vagy a teherforgalom korlátozását. Tehát a multi-sourcing megoldások sokat segítenek.
A készlethiányok egy másik, kevésbé ügyviteli szintű, de nagyon hatékony kezelése lehet a beszerzői rátermettség és kezdeményezőképesség. Nem szabad vezetőként alábecsülni a beszerzőnk kapcsolatát a beszállítóval, mert sokszor ettől függ, hogy a készlethiányos időszakban minket vagy esetleg egy konkurens céget szolgál ki előbb a beszállító.
Utolsó pontban pedig megemlíthető a különböző alacsony tőkeigényű puffer készletek felépítése és működtetése. Ilyen példák lehetnek a konszignációs raktár, VMI (vendor managed inventory), vevői bizományos készlet.
A szerző az IFUA Horváth & Partners Kft vezető tanácsadója
Olvasson tovább a témáról az IFUA Horváth honlapján!
Szakértőink vállalati projektekben szerzett tapasztalatait és ügyfeleink elismeréseit egyaránt megosztjuk.