Milyen stratégiái témákról gondolkodnak ma a (német) vállalatok?

IFUA Horváth & Partners
2012. október 02.

Összefoglaló a 12. Stuttgarti Stratégiai Menedzsment konferenciáról

A május 10-én Stuttgartban tizenkettedik alkalommal megrendezett Stratégiai Menedzsment konferencián hét élenjáró vállalat mutatta be a 150 résztvevőnek stratégiáját, illetve a stratégiával kapcsolatos kihívásokat és vállalatuk arra adott válaszait.

  • Bayer – Strategies for a Better Life (Dr. A. Moscho, Corporate Development vezető)
  • Stratégia és átalakulás – Hogyan változik a Deutsche Telekom? (M. Wilckens, stratégiai fejlesztés és átalakulás vezetője)
  • Hogyan készül fel az ALTANA következetesen a fenntartható, profitábilis növekedésre?
    (Dr. A. Jerschensky, vállalati stratégia/M&A vezető)
  • Változóban a kereskedelem: Stratégiai tervezés az Otto Csoportnál (M. Damm, Corporate Strategy terület vezetője)
  • A TRUMPF sikerének modellje – Rugalmasság és innováció, mint a volatilis és változékony piacokra adott válaszok (R. Bose, stratégiai fejlesztési vezető)
  • Fordulóponton a stratégiai előkészítő munka: Hogyan teremt lehetőséget az energiaipari fordulat az EnBW-nek (J. Klasen, konszernstratégiai vezető)
  • Navigálás viharos időkben az RWE-nél (J. Engel, Group Strategy Downstream menedzser)

 

A világgazdaság globalizáltsága tovább fog nőni. A jövőben a BRIC-országok nemcsak keresleti piacot jelentenek, hanem az értékteremtés fontos alkotórészeivé válnak – fejtette ki Dr. Ralf Sauter, a konferenciát rendező Horváth & Partners szakértője. A lehetséges válságok sem ma, sem a jövőben nem jósolhatóak meg előre. Felmérések bizonyítják, hogy a termelővállalatok a krízisre költségstruktúrájuk rugalmasabbá tételével válaszoltak: a különböző rugalmas munkaidő megoldások bevezetésével rugalmasabbá tették a munkaerővel kapcsolatos költségeik egy részét; a Shared Service Center-ek kialakításával növelték a hatékonyságot; továbbá ahol lehetett, a gyártóberendezések átalakításával még gyártási kapacitásaikat is változtathatóvá tették. Az előre nem láthatóra való felkészülés azt jelenti, hogy megteremtjük a turbulens időkben való irányítás alapjait és eközben kihasználjuk a lehetséges szinergiákat – emelte ki Dr. Sauter.

Bayer – Innováció és jó pozicionálás a fejlődő piacokon
A 2013-ban fennállásának 150. évfordulóját ünneplő, globális, diverzifikált konszern részkonszernjei (Bayer HealthCare – gyógyszergyártás, Bayer CropScience- növényvédőszerek és kártevők elleni védelem, Bayer MaterialScience – polycarbonat & poliurethan előállítás) egyedi stratégiai irányokat követnek – ugyanakkor az innováció és a jó pozicionálás a fejlődő piacokon mindhármuk számára fontos. A cégcsoport bevételeinek harmada fejlődő piacokról (Kína, India, Brazília) származik. A konszern missziója: „Science For a Better Life”.

  • Várakozásaik szerint a preventív, gyógyító termékek; az innovatív polimerek és a minőségi, tartalmas élelmiszerek iránti igény nőni fog.
  • A stratégiaalkotás premisszái között az alábbi globális trendek (is) szerepelnek:
    • o növekvő világnépesség:2050-re 9 mrd emberrel számolnak
    • o a növekvő középosztály jobb egészségügyi ellátás iránti igényt és a táplálkozási szokások változását hozza magával (növekvő húsfogyasztás)
    • o a társadalom elöregszik
    • o 2025-re a világ népességének 60%-a fog városokban élni (2000: 47%)

Deutsche Telekom: Stratégia és transzformáció
A telekom-piac fő trendjei: a klasszikus piacokon zsugorodik az árbevétel, emellett vannak új termékek, melyek a piacok olvadásához vezetnek, plusz növekvő költségnyomás és helyettesítő termékek általi fenyegetés jellemző. Ugyanakkor bizonyos technológiai fejlesztések – pl. Cloud – új lehetőségeket jelentenek az iparág számára.
A Deutsche Telekom missziója: A hálózatos munka és élet legjobb szolgáltató cégévé válni.
Stratégiai sarokpontok:

  1. Ügyfélszolgálat és infrastruktúra – mint az üzlet alapja -, ahol a cél a meglevő piaci pozíció megvédése.
  2. Mobil internet és online szolgáltatások – itt növekedési pontenciált látnak konzisztens használati élmények biztosítása révén, innovatív termékekkel, kooperációs stratégiákkal.
  3. Cloud megoldások és intelligens szolgáltatások kiépítését tervezik megcélzott iparágakban: energetika, egészség, autózás, médiák.


ALTANA: Fókuszálás és diverzifikálás

A speciális vegyipari termékeket előállító cég piacára jellemző, hogy

  • a termékek ügyfélreszabottsága / egyedisége nagy;
  • az árnál fontosabb a minőség és a termékfunkcionalitás;
  • termékéletciklus hosszú, magas belépési korlátok jellemzőek az iparágra (mivel az innovációk beruházási igénye nagy, a know-how és a marketing is speciális)

Stratégiai kihívások:

  • versenynyomás fokozódik, commodity-vé válás veszélye nagy:
    • úttörő termékinnovációk által, melyek standard termékeket eredményez(het)nek,
    • versenytársak (copy cats) által,
    • diszruptív technológiák által
  • strukturális változások jellemzőek az iparágban: versenytársak, vevők, beszállítók összeolvadása + globális transzparencia nő

Stratégiai sarokpontok:

  1. niche-piacokon piacvezető szerep megőrzése, ami mellett még lehetséges megőrizni az irányítható vállalati méretet
  2. stratégiai fókusz, egyidejűleg széles szervezeti felállás biztosítása
  3. hosszútávú orientáció mellett teljesítményorientált fellépés

Külső növekedést terveznek vállalatfelvásárlásokon keresztül.

TRUMPF: Rugalmasság és innováció
A gépgyártó berendezéseket, lézertechnikai és orvosi műszereket előállító, 2 milliárd euró forgalmú családi vállalkozás a jövőjét a növekvő nemzetköziesedésben látja. A fejlődő piacokról származó árbevétel aránya ma 10%, ezt 5 év alatt 32%-ra tervezik növelni. A cég számára a stratégiai kulcskérdések:

  • üzleti folyamatok folyamatos javítása (SYNCHRO plus program)
  • az értékteremtés integrációja: a nagy gyártási mélység lehetővé teszi az ügyfelek igényeihez való igazodást – ez ma komoly versenyelőny, amit meg akarnak őrizni az üzleti területeik közötti együttműködés, összekapcsolódások erősítésével
  • új piacok meghódítása termékinnovációval: ebben a proaktív megoldások kialakításának kompetenciája központi jelentőségű.

EnBW: Energiaszolgáltató stratégiája növekvő volatilitás mellett
Trendek: Növekvő külső szabályozás, energiaelőállítás decentralizálódása. A növekvő piaci volatilitás azért okoz problémákat, mert az energiatermelő berendezések óriási beruházásokkal járnak – a szélerőművek, gázerőművek leírási ideje 20 év – sőt 40 éves amortizációjú berendezések is vannak.
Az energiaipari konszern két stratégiai iránya:

  • CO2-szegény termelésben elért pozíció megőrzése a megújuló energiaforrások kiépítésével (szél- és vízierőművek)
  • decentralizált megoldások szállítójaként az EnBW az energiával, energiahatékonysággal kapcsolatos témák kompetens tanácsadója akar lenni és partneri kapcsolat kiépítésére törekszik helyi közösségekkel, polgárokkal és városi közművekkel – jelige: minden energiaipari megoldást egy kézből (standard /természetes áram, saját energiaelőállítás fotóvoltaikus eljárásokkal, új alkalmazások mint pl. e-mobilitás)


Navigálás viharos időkben az RWE-nél

Az energiaipari konszern stratégiai kulcsszavai:

  • fenntarthatóság (CO2 kibocsátás 20%-os csökkentése 15 év alatt, megújuló energiaforrások 20%-os növelése 15 év alatt, energiafelhasználás hatékonyabbá tétele)
  • nemzetköziesedés (Európában, Törökország fókusszal)
  • nagyobb robosztusság az értékteremtésben (diverzifikációval)

Trendek:

  •  energiakereskedelemben nő a verseny (pl. Telekom és Google is ad el áramot).
  •  növekvő energiaigény, klímaváltozás.

Új üzleti területek:

  • „PROSUMER” – a fogyasztó egyszerre termelő is, ezért energiainformációs szükséglete nagyobb
  • nagyfogyasztók kereskedelmi plattformokon keresztül szerzik be az áramot, megnövekedett igényük van energetikai szolgáltatások iránt.

A konferencia előadói egyetértettek abban, hogy a konszernstratégiával foglalkozók egyik fő feladata a konszerszintű portfólió irányítása. Olyan környezetben, amikor minden lényeges paraméter láthatóan egyre rövidebb ciklusok alatt megváltozik, nő az igény a rugalmasságra – ez a jövőbeli stratégiák egyik tartóoszlopa kell legyen, vagyis a meglevő üzleti folyamatok és stratégiai információs rendszerek folyamatos megújítása szükséges annak érdekében, hogy a stratégiáért felelős szervezeti egységeknek / személyeknek bármely időpontban rövid idő alatt minden releváns információ rendelkezésére álljon. A piaci változásokra az tud gyorsan reagálni, az képes akár még alakítani is ezeket, aki aktív mind az operatív, mind a stratégiai irányítás terén.

A prezentációk anyagai letölthetők az alábbi linkeken.

Bayer – Innováció és jó pozicionálás a fejlődő piacokon »
Deutsche Telekom: Stratégia és transzformáció »
ALTANA: Fókuszálás és diverzifikálás »
EnBW: Energiaszolgáltató stratégiája növekvő volatilitás mellett »
Navigálás viharos időkben az RWE-nél » 

Cimkék: , , , , , , , , , , , ,