Összefoglaló a 12. Stuttgarti Stratégiai Menedzsment konferenciáról
A május 10-én Stuttgartban tizenkettedik alkalommal megrendezett Stratégiai Menedzsment konferencián hét élenjáró vállalat mutatta be a 150 résztvevőnek stratégiáját, illetve a stratégiával kapcsolatos kihívásokat és vállalatuk arra adott válaszait.
A világgazdaság globalizáltsága tovább fog nőni. A jövőben a BRIC-országok nemcsak keresleti piacot jelentenek, hanem az értékteremtés fontos alkotórészeivé válnak – fejtette ki Dr. Ralf Sauter, a konferenciát rendező Horváth & Partners szakértője. A lehetséges válságok sem ma, sem a jövőben nem jósolhatóak meg előre. Felmérések bizonyítják, hogy a termelővállalatok a krízisre költségstruktúrájuk rugalmasabbá tételével válaszoltak: a különböző rugalmas munkaidő megoldások bevezetésével rugalmasabbá tették a munkaerővel kapcsolatos költségeik egy részét; a Shared Service Center-ek kialakításával növelték a hatékonyságot; továbbá ahol lehetett, a gyártóberendezések átalakításával még gyártási kapacitásaikat is változtathatóvá tették. Az előre nem láthatóra való felkészülés azt jelenti, hogy megteremtjük a turbulens időkben való irányítás alapjait és eközben kihasználjuk a lehetséges szinergiákat – emelte ki Dr. Sauter.
Bayer – Innováció és jó pozicionálás a fejlődő piacokon
A 2013-ban fennállásának 150. évfordulóját ünneplő, globális, diverzifikált konszern részkonszernjei (Bayer HealthCare – gyógyszergyártás, Bayer CropScience- növényvédőszerek és kártevők elleni védelem, Bayer MaterialScience – polycarbonat & poliurethan előállítás) egyedi stratégiai irányokat követnek – ugyanakkor az innováció és a jó pozicionálás a fejlődő piacokon mindhármuk számára fontos. A cégcsoport bevételeinek harmada fejlődő piacokról (Kína, India, Brazília) származik. A konszern missziója: „Science For a Better Life”.
Deutsche Telekom: Stratégia és transzformáció
A telekom-piac fő trendjei: a klasszikus piacokon zsugorodik az árbevétel, emellett vannak új termékek, melyek a piacok olvadásához vezetnek, plusz növekvő költségnyomás és helyettesítő termékek általi fenyegetés jellemző. Ugyanakkor bizonyos technológiai fejlesztések – pl. Cloud – új lehetőségeket jelentenek az iparág számára.
A Deutsche Telekom missziója: A hálózatos munka és élet legjobb szolgáltató cégévé válni.
Stratégiai sarokpontok:
ALTANA: Fókuszálás és diverzifikálás
A speciális vegyipari termékeket előállító cég piacára jellemző, hogy
Stratégiai kihívások:
Stratégiai sarokpontok:
Külső növekedést terveznek vállalatfelvásárlásokon keresztül.
TRUMPF: Rugalmasság és innováció
A gépgyártó berendezéseket, lézertechnikai és orvosi műszereket előállító, 2 milliárd euró forgalmú családi vállalkozás a jövőjét a növekvő nemzetköziesedésben látja. A fejlődő piacokról származó árbevétel aránya ma 10%, ezt 5 év alatt 32%-ra tervezik növelni. A cég számára a stratégiai kulcskérdések:
EnBW: Energiaszolgáltató stratégiája növekvő volatilitás mellett
Trendek: Növekvő külső szabályozás, energiaelőállítás decentralizálódása. A növekvő piaci volatilitás azért okoz problémákat, mert az energiatermelő berendezések óriási beruházásokkal járnak – a szélerőművek, gázerőművek leírási ideje 20 év – sőt 40 éves amortizációjú berendezések is vannak.
Az energiaipari konszern két stratégiai iránya:
Navigálás viharos időkben az RWE-nél
Az energiaipari konszern stratégiai kulcsszavai:
Trendek:
Új üzleti területek:
A konferencia előadói egyetértettek abban, hogy a konszernstratégiával foglalkozók egyik fő feladata a konszerszintű portfólió irányítása. Olyan környezetben, amikor minden lényeges paraméter láthatóan egyre rövidebb ciklusok alatt megváltozik, nő az igény a rugalmasságra – ez a jövőbeli stratégiák egyik tartóoszlopa kell legyen, vagyis a meglevő üzleti folyamatok és stratégiai információs rendszerek folyamatos megújítása szükséges annak érdekében, hogy a stratégiáért felelős szervezeti egységeknek / személyeknek bármely időpontban rövid idő alatt minden releváns információ rendelkezésére álljon. A piaci változásokra az tud gyorsan reagálni, az képes akár még alakítani is ezeket, aki aktív mind az operatív, mind a stratégiai irányítás terén.
A prezentációk anyagai letölthetők az alábbi linkeken.
Bayer – Innováció és jó pozicionálás a fejlődő piacokon »
Deutsche Telekom: Stratégia és transzformáció »
ALTANA: Fókuszálás és diverzifikálás »
EnBW: Energiaszolgáltató stratégiája növekvő volatilitás mellett »
Navigálás viharos időkben az RWE-nél »