Mit tehetünk, ha rossz főnökünk van?

2019. november 11.

Sajnos, több a rossz főnök, mint a jó. Egy kutatás például kimutatta, hogy az emberek 75 százaléka a közvetlen főnökét érzi a legstresszesebb dolognak a munkahelyén. Egy másik szerint pedig a főnökök 56 százaléka mérgező légkört teremt.

Vajon mit tehetünk, ha a főnökünk megmérgezi az életünket? Természetesen kereshetünk másik állást. Ez kézenfekvő válasz, mégis, az emberek tovább maradnak meg egy rossz főnök, mint egy jó mellett.

 

 

 

Ennek az a magyarázata, hogy egy rossz főnök leszívja az energiáinkat, márpedig az álláskereséshez sok energia kell. Egy rossz főnök folyamatosan érzékelteti, hogy mi nem vagyunk elég jók, örüljünk, hogy egyáltalán van állásunk. Mi meg elhisszük, hogy úgysem találnánk jobb helyet, másutt nem kapnánk ekkora fizetést, stb. És maradunk.

Pedig maradni kockázatosabb, mint menni. Azok, akik egy rossz főnök beosztottjai, 60 százalékkal nagyobb valószínűséggel kapnak stroke-ot, szívrohamot vagy valamilyen más, életveszélyes szívbetegséget. Nagyobb arányban alakul ki náluk depresszió, magas vérnyomás, magas koleszterinszint és cukorbetegség. Stresszesek még akkor is, amikor végre otthagyták a rossz főnöküket: átlagosan 22 hónapra van szükségük ahhoz, hogy stressz-szintjük ismét az egészséges tartományba kerüljön.

Ám mielőtt kimondanánk az ítéletet a főnökünkre, gondolkodjunk el azon, hogy vajon senki sem tud kijönni vele vagy csak mi nem? Üvölt velünk vagy csak idegesítenek a viccei? Ellentmondó utasításokat ad vagy csak számunkra nem világos, ahogy kifejezi magát? Van úgy, hogy két ember nem passzol – az angol kifejezést átvéve „nem jó a kémia” kettejük közt. Persze, ilyenkor is jobb, ha új helyet keresünk magunknak, de a helyzet mégsem olyan súlyos.

A távozás azonban aligha sikerül azonnal. Szükség van praktikákra, amelyek segítségével kivárhatjuk a jobb időket, vagyis a megfelelő állásajánlatot, vagy azt, hogy cégen belül átmenjünk máshova, esetleg végre leváltsák vezetésre alkalmatlan főnökünket. Nézzük meg, mit tehetünk!

  1. Próbáljunk meg beszélni a főnökünkkel a problémákról! Sok vezetőnek fogalma sincs arról, hogy valamit rosszul csinál, mert nem kap visszajelzést. Ne támadjuk őt, hanem azt mondjuk el, mi okoz nekünk gondot és kérjünk segítséget a megoldáshoz. Olyan alkalmat válasszunk ehhez, amikor a főnök jó hangulatban van.
  2. Ha a megbeszélés nem vezet eredményre, akkor mindenekelőtt azon kell dolgoznunk, hogy megőrizzük az önbizalmunkat. Legyünk együtt a családunkkal, a barátainkkal, akik szeretnek és biztatnak bennünket! Keressünk olyan szabadidős elfoglaltságot, ahol emberek között lehetünk, ahol új, támogató kapcsolatokra tehetünk szert! Egy rossz főnök alatt az emberek félelemből hajlamosabbak többet dolgozni, mint normál esetben. Tudatosítsuk ezt magunkban, és ne féljünk akkor befejezni a napi munkát, amikor még lehet időnk társas együttlétekre! Akár szakember (coach) segítségét is kérhetjük.
  3. A stressz kezelése és az elegendő alvás is nagyon fontos a jó közérzethez. Tanuljuk hát meg, hogyan kezeljük a stresszt és hogyan aludjuk ki magunkat!
  4. Kezeljük úgy a rossz főnökünket, mint egy problémás ügyfelet! Nyilván találkoztunk már olyan üzleti partnerrel, akivel nehéz volt dűlőre jutni, de meg kellett találni a módját. Tekintsünk így a főnökünkre is! Próbáljuk megérteni, mi mozgatja, mit kell mondanunk ahhoz, hogy elérjük a célunkat.
  5. Mindig maradjunk professzionálisak! Meg kell őriznünk a hidegvérünket, bárhogy viselkedik is a főnökünk. Maradjon ő az, aki ordít, rólunk senki se alkothasson ilyen képet. Ugyanakkor ne hagyjuk, hogy megalázzon bennünket! Az ilyesmit higgadtan utasítsuk vissza! Nem csak azért, hogy megőrizzük az önbecsülésünket, de azért is, mert az ilyen emberek abból merítenek erőt, hogy mások meghunyászkodnak előttük. A professzionalitáshoz tartozik az is, hogy a munkánkat a legjobb tudásunk szerint végezzük el és nem ócsároljuk a főnökünket a háta mögött.
  6. Dokumentáljunk! Egy rossz főnök mellett kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy bizonyítani kell az igazunkat. Őrizzük meg ezért például a sértő e-maileket és azokat, amelyekben egymásnak ellentmondó utasításokat adott.
  7. Ne hamarkodjuk el a távozást! Egy meggondolatlan váltás miatt csöbörből vödörbe juthatunk. Mielőtt döntenénk egy másik munkahely mellett, alaposan gondoljuk át, valóban jó lesz-e az nekünk. És a szempontok közé vegyük fel a munkahelyi légkört is. Ha cégen belül váltunk, könnyebben informálódhatunk. Ha másik céghez mennénk, akkor használjuk a kapcsolati hálónkat! Biztos lesz valaki az ismerőseink körében, aki össze tud hozni valakivel, akit kikérdezhetünk.