Overprocessing – a CFO vesztesége

Goszták Árpád
2015. március 04.

Vendégposzt Goszták Árpádtól, a Siemens Zrt. Késmárk utcai telephelyének gazdasági igazgatójától

A Lean menedzsment alapelve a veszteségforrások folyamatos feltárása és megszüntetése. A 7 (vagy újabban 8) alap veszteségforrás közül személyes kedvencem az overprocessing – a folyamatok túlbonyolítása, és ennek egyenes következménye: a szervezet túlburjánzása.

Vonzódásomnak két oka van: Az egyik, hogy ezt ismerjük fel a legkevésbé, a másik, hogy egy CFO-nak erre van a legnagyobb ráhatása.

Nem kérdés, hogy a veszteségeket fel kell tárni, a folyamatokat kontrollálni kell, az adatokat elemezni, intézkedési terveket hozni, végrehajtani, ellenőrizni és dokumentálni. Ehhez pedig szervezet kell, szabályozott folyamatokkal, sok-sok erőforrással, és persze büdzsével. De a végén ott kecsegtetnek mindig a varázsszavak, amelyekre olyan könnyen elcsábulunk: hatékonyságnövelés, megtakarítás, profit.

Veszteség az, ami a vevőnek nem érték, nem akar fizetni érte. Ez is a lean alapja, igaz a vevőt igen tágan értelmezi: a belső vevő is vevő, legyen az egy társosztály, management vagy CFO. És ahol vevő van, ott megjelennek az „eladók” is: özönlenek az ötletek, színes-szagos fóliák, jobbnál jobb vagy kevésbé jó javaslatok, amelyek pénzbe kerülnek ugyan, de mindig több pénzt ígérnek. Dönteni kell, mit támogatunk, minek látjuk az értelmét, mit hiszünk el, miben bízunk. Nagyon könnyen szélsőségekbe eshetünk, és mire észbe kapunk, egy túlbonyolított, drága, átláthatatlan szervezetettel találjuk szembe magunkat. Tudják, ekkor szokott jönni egy új vállalati program, karcsúsítás, leépítések, átszervezések.

Hogy egy konkrét példát is említsek, ilyen a beszerzés területe. Minél több beszerzőt alkalmazunk, minél inkább szállítókat versenyeztetünk, annál nagyobb lesz az ún. „Tárgyalási eredmény” azaz az első ajánlatok és a végárak közötti különbség. És annál nagyobb lesz a beszerzési szervezet költsége. Ha tény-tény bázist nézünk, biztosan  más lesz a megtakarítás, mint a tárgyalási eredmény. Mindenki döntse el, megéri-e a ráfordítás egy költséges versenyeztetési folyamatban, vagy a szervezet költsége felemészti-e az olyannyira áhított profitot. Túlbonyolítunk vagy értéket teremtünk? – ez a CFO felelőssége