A termelővállalatok vezetői a 80-as, 90-es évek óta alkalmazzák a lean menedzsmentet és más kiválósági megközelítéseket, melyek közül sokat ígérő szervezési eszközzé vált a shopfloor menedzsment – a tartós integrálást és folyamatos fejlesztés szempontjait tekintve.
A Festo és a Horváth & Partners szerinti kibővített értelemben a shopfloor menedzsment nem csupán operatív szervezési eszköz, hanem a termelési terület irányítását átfogóan kezelő eszköztár is. A szervezéshez transzparens irányokra is szükség van – a shopfloor-menedzsment átláthatóvá teszi a tényállapotot. Segítségével a célkitűzések eredményesen, tartósan lebonthatóak és megvalósíthatók a mindennapi munkában. A munkatársak és a vezetők így az értékteremtési rendszert önállóan, saját személyes céljaikhoz illesztve alakítják, elhárítva egyben a megvalósítás előtt álló akadályokat. A shopfloor-on zajló folyamatok / történések ezáltal jobban a középpontba kerülnek.
2012 nyarán 101 termelővállalatnál dolgozó döntéshozó bevonásával készített felmérés célja a shopfloor-menedzsment bevezetés mozgatórugóinak, a különböző módszerek elterjedtségi fokának, illetve a meghatározó sikertényezőknek a feltárása volt. A felmérésben különböző iparágakban tevékenykedő német, osztrák és svájci vállalatok vezetői vettek részt.
A tanulmány legfontosabb eredményei dióhéjban:
A tanulmány eredményei igazolják a shopfloor-menedzsment hatásosságát, egyúttal kiemelik a bevezetés során kritikusnak tekinthető sikertényezőket. A felmérésben résztvevő, shopfloor-menedzsmentet alkalmazók tapasztalatai és felismerései alapján cselekvési igény mutatkozik az irányítás és az operatív vezetés területein. A verseny miatti növekvő nyomás, a minőséggel szemben támasztott vevői követelmények, illetve a szállítási határidők betartása folyamatos fejlesztést igényelnek. Egy konzekvens, hosszú távon alkalmazott shopfloor-menedzsment hozzájárul ezen keretfeltételek teljesítéséhez és növeli ezáltal a termelés hatékonyságát.
Két kiragadott ábra a tanulmányból, melyek jól példázzák, hogy a módszer leginkább a transzparencia biztosításában és a kommunikációban hozza a sikereket.
A képre kattintva nagyobb méretben megnyílnak az ábrák.