Üzleti intelligencia a LEGO-nál

Vrannai Katalin
2019. március 12.

Nincs a LEGO-nál olyan terület, ahol ne lenne felhasználója az üzleti intelligenciának (BI), de azért elsősorban az üzleti területekre szánják a BI-erőforrásokat. A játékgyártó BI jövőképéről, gyakorlatáról Heiszmann Gábor, a LEGO csoport Business Intelligence igazgatója beszél.

 

-Mekkora jelentősége van jelenleg a BI-nak a LEGO-nál?

-Az IT stratégiánknak – amelyet a LEGO üzleti stratégiájához kapcsolódva készítettünk el tavaly – Data & Analytics része is van. Ez mutatja a fontosságát, ahogy az is, hogy a BI-nak 4,5 ezer felhasználója van a cégnél. Nincs olyan terület, ahol ne lenne felhasználónk. Persze, az érettségi szintek nem egyformák. Az IT-n belül külön csapat foglalkozik azzal, hogy minél jobb legyen a felhasználói élmény (user experience), mert ha nehezen lehet használni az alkalmazásokat, az emberek megmaradnak az Excelnél, hiába szuper a tartalom. És könnyen hozzáférhetővé tesszük a megoldásokat: egy Google jellegű keresővel lehet ezeket megtalálni a rendszerünkben.

Heiszmann Gábor, a LEGO csoport Business Intelligence igazgatója

-Melyek azok a területek, amelyek kiemelten használják a BI-t?

-Ilyen a termelés, gyártás, értékesítés, marketing – a supply chain mentén minden. A különböző üzleti területek pénzügyi vonzatai fontosak; akkor fejlesztünk BI megoldásokat, ha az pénzügyileg hasznot hoz. Elsősorban az üzleti területekre szánjuk az erőforrásokat.

 

-Hová szeretnének eljutni, vagyis milyen a BI-jövőképük?

-Az IT fókusztól az üzleti kontextus felé fordulunk. Ez ugyanis már nem IT funkció, hanem business technology. Egyre fontosabb a self-service BI, már csak azért is, mert lehetetlen fenntartani egy centralizált IT megoldó szervezetet, amely önmagában minden üzleti igényt képes kielégíteni. Elkerülhetetlen, hogy az üzleti oldalon lévő kollégák is fejlesszenek, ehhez megteremtjük a feltételeket. Legyen egy data lake, amely minél nyitottabban elérhető, bármilyen eszközzel hozzá lehessen férni. Az évente elvégzett BI felmérésünkből látjuk, milyen nagy szükség van egy globálisan elérhető support hálózatra, amely üzleti emberekből áll. Emellett informális hálózatok jönnek létre. Olyan ez, mint egy belső közösségi média, ahol megosztanak mindent.

-Milyen szerepet szánnak a felhőnek a BI-on belül?

-„Cloud First!” Ez az alapelvünk. Amit lehet, felhő alapon csinálunk. Ez alapvetően nem pénzügyi kérdés, elsősorban nem spórolni akarunk az on-premise-hez képest, hanem a felhő rugalmasságát akarjuk kihasználni. Utóbbira példa, hogy egy megvalósíthatósági tanulmányhoz pár nap alatt kialakítottuk a megfelelő környezetet felhőben, használtuk, ameddig szükségünk volt rá, aztán lekapcsoltuk. Persze, a felhőnek lehet pénzügyi vonzata is, meg sok más előnye, de a rugalmasság a fő szempont.

 

-Hogyan döntenek a LEGO-nál a BI fejlesztésekről? Milyen szempontokat vesznek figyelembe?

-Értékalapon fejlesztünk. A témákat a termékgazdák (product owner) határozzák meg együtt az üzleti területekkel. Negyedéves tervezés van. Első körben azt kell leszállítani, ami kapcsolódik az IT stratégiához, ezt a board is aláírja. Ezután következnek a nem stratégiai, de az üzleti célokat támogató fejlesztések. Végül pedig minden más, de ez csak 10-20 százalékot tesz ki.