92. M&C levél: A digitális beszámolás negatív következményei

Radó István
2019. augusztus 22.

A cégek számára ma már nem kérdés, hogy digitalizálniuk kell-e irányításukat. Persze, az egyiknek több, a másiknak kevesebb erőforrása van erre a célra, de az biztos, hogy minden vállalat megfeszített erővel dolgozik rajta.

A beszámolás digitalizációja a legfontosabb intézkedések közé tartozik. Az is kezd kikristályosodni, hogy ezen belül mit tesznek meg elsősorban a cégek (lásd ábráinkat a Horváth & Partners CFO-felméréséből).

 

 

Ám miközben mindenki attól fél, hogy lemarad a digitalizációban és emiatt versenyhátrányba kerül, nem gondolunk ennek veszélyeire. Pedig a digitalizáció nem csak megoldásokat hoz a meglévő problémáinkra, de teremt is olyan problémákat, amelyek nélküle nem lennének. Nézzük meg, melyek ezek!

  • A valós idejű riportok kikezdik a vállalkozókedvet és az innovációt!
    A digitális tervezés és a valós időben látható riportok felszámolják az utolsó tartalékokat a vállalatoknál. A korábbi rendszerben nem volt folyamatos kontroll, most lesz. Rövid a póráz, kevesebb az erőforrás és leépül minden kísérletezésre is fordítható tartalék. Ha támad egy ötletünk, s ennek kivitelezésére el szeretnénk költeni egy kis plusz pénzt, a főnökeink azonnal észreveszik. Rákérdeznek, akadékoskodnak – az ilyesmi megöli a kezdeményezést és a kreativitást.
  • Információs zaj miatt nő a vezetői hiperaktivitás, ami rombolja a bizalmat a szervezetben
    Aki eddig heti riportokból értesült a bevételek alakulásáról, az megláthatta a trendet. Ma a vezetők akár percenként ránézhetnek a telefonjukra, hogyan is állnak a mutatók. Az értékesítés banális okokra visszavezethető természetes hullámzása sokakban szorongást és aktivitási kényszert vált ki. Gondoljunk csak a tőzsdei árfolyamok napon belüli változásaira – ha valaki a képernyőn lóg, folyamatosan idegeskedhet a fel-le mozgások miatt. Miközben lehet, hogy a hosszú távú trend a jó irányba mutat.
    A céges mutatók beszámolási időszakon belül szintén fel-le mozognak. Aki ezekből a mozgásokból tájékozódik, nem látja a fától az erdőt. Embertípusa válogatja, ki hogyan reagál egy mutató napos vagy napon belüli negatív elmozdulására, de sokan esnek ilyenkor pánikba, felkapják a telefont, legyen este vagy hétvége, utóbb feleslegesnek bizonyuló kérdésekkel zaklatják munkatársaikat, akik manapság – pechjükre – mindenütt elérhetőek.

 

 

 

  • Megvan a bűnös! Tényleg? – Látszat-objektivitás csapdájában
    Egy-egy eltérésnek akár 25 oka is lehet, a többség mégis a „vétkest” véli felfedezni a negatív eltérés észlelésekor. Mindenki közvetlenül kapja meg az információt, vagyis a puszta számokat magyarázat nélkül. Nem lesz már ott a controller, aki elvégzi az elemzést vagy megkérdezi az adott terület szakembereit. Ehelyett a pirosan vagy sárgán villogó eltéréseket fogjuk csak látni. Ez csak látszat-objektivitás, mert nincs ott az értelmezés a számok mögött. Mindenki mást fog gondolni ugyanarról a dologról.
  • A információ túladagolása súlyos következményekkel jár
    Az emberi agy képtelen megbirkózni az információáradattal – ezt már a hétköznapi életben is tapasztalhatjuk. Egyeseknek elegük lesz a percenként ömlő adatokból és ignorálják őket. Mások vakon hisznek majd a számoknak és nem gondolkodnak el rajtuk. Mindenki a saját elméletére keres majd megerősítést, és csak azt az információt veszi észre, amely megerősíti az előítéleteit. Ha a menedzsment tagjai nem beszélik meg őszintén egymással, hogyan látják a helyzetet, akkor a vállalat nem fog előre lépni dacára a naprakész információnak.
  • Csorbulhat a CFO és a controller tekintélye
    Korábban, amíg a fél vállalat együtt dolgozott a forecast elkészítésén, addig a CFO és controllere elemükben lehettek. Ahol megvalósult az irányítási folyamatok, mint a tervezés és a forecasting digitalizálása, ott érthetővé vált, hogy a gépek legtöbbször pontosabb és gyorsabb előrejelzést adnak az embereknél. Mi ér a vezetői intuíció? Mi a controller hozzáadott értéke a forecastingban? Mi van akkor, ha a szoftver magasabb eredményt prognosztizál, mint az emberek? Kinek higgyünk, a gépnek vagy az embernek? Végül a gép dönt helyettünk? Izgalmas kérdések, amelyekkel a következő M&C levélben fogunk foglalkozni.

 

 

A fent felvázolt veszélyek közül némelyikre fel tudunk készülni, másokra azonban nem. Mégis, jó, ha tudjuk, hogy a digitalizáció esetenként súlyosbíthatja a problémáinkat, miközben azt hisszük, hogy minden rendben van.

A szerző az IFUA Horváth & Partners ügyvezetője