Milyen kompetenciákkal rendelkeznek a sikeres controllerek?

Horváth & Partners
2012. október 26.

Egy friss kutatás elkészítette a controlleri kompetenciamodellt.

A H&P Training és Változáskezelés üzletága 2012-ben kutatást indított azzal a céllal, hogy a képzésekkel szemben leggyakrabban megfogalmazott egyik kritikára válaszul megalkossa a controller kompetenciamodellt.
A képzések csekély hatásfokának okait az alábbiakban szokták összefoglalni:
• ha nem kapcsolódnak vállalati célokhoz;
• ha nem megfelelő a képzési tartalom;
• ha túlzottan elméleti, kevéssé gyakorlatias;
• ha hiányzik a mindennapi munkához való köthetőség;
• ha a munkatárs egyedül marad a tréninggel / a tréning után.

A kutatás kiindulási pontjául a fenti második érv szolgált: a siker szempontjából kritikus kompetenciák tisztázatlansága nem megfelelő képzési tartalomhoz vezet.
Melyek a controller kritikus kompetenciái?
Melyek azok a kritikus helyzetekben ténylegesen alkalmazott képességek, melyek megkülönböztetik a sikeres controllereket nem sikeres társaiktól? (A kutatás a kompetenciákat a kihívásokkal való megbirkózásként értelmezi, vagyis a kritikus helyzetekben tanúsított viselkedésre fókuszál.)
A korszerű controllinggal szembeni elvárások és követelmények közismertek (2. oldal), ám az már kevésbé tisztázott, mit is jelent ez a szerepváltás az egyes controllerekre vonatkozóan – gondoljunk itt a HR szemszögéből az új munkatársak kiválasztására, teljesítményértékelésére, célzott fejlesztésére stb.
A kutatás során a Critical Incident Technique módszertannak megfelelően először szakértői interjúkat készítettek a controlleri siker szempontjából kritikus helyzetek beazonosítása és megismerése érdekében, majd az eredmények aggregálása után a kívánatos magatartás klaszterezése következett (szerepképek kialakítása).
Harmadik lépésben online felméréssel tesztelték a controlling közösség véleményét a modellről, az eredmények validálása céljából. A felmérésben 114 német vállalat vett részt. A válaszadók jellemzően nagyvállalatokban dolgozó, különböző controlling pozíciókat betöltő vezetők és controlling szakemberek voltak.

A képekre kattintva nagyobb méretben megnyílnak az ábrák.

1. ábra – A felmérés résztvevői különböző controlling pozíciókat betöltő vezetők (59%) és controlling szakértők (36%)

2. ábra – A többség nagyobb szervezetekben dolgozik

A felmérés eredménye 14, a controller sikeressége szempontjából releváns kompetencia, melyek az azonosított négy szerepképben némileg eltérő mértékben érvényesülnek.

3. ábra – Az előtanulmány négy, a gyakorlatban létező szerepképet azonosított

4. ábra – A kutatás eredménye: 14, a controller sikeressége szempontjából releváns kompetencia

A kutatás eredményeit a Stuttgarti Controller Fórumon mutatták be első alkalommal, szeptember 18-19-én.
A felmérést szeretnénk végrehajtani a magyar controllerek körében is, a tervezett indulás: 2012. novembere.

Cimkék: , , , , , , ,