Tényleg hibamentes-e az autógyártás? – avagy 6 ok, ami miatt sok a visszahívás

Vári Attila
2014. október 01.

Eddig tizenkilenc halálesetet hoztak összefüggésbe a General Motors autóinak hibás gyújtáskapcsolóival – olvashattuk a minap az Origón Nyárra már több mint hatmillió autót hívtak vissza. Vajon hogy fordulhatott elő ilyesmi, hiszen a gyártást elvileg egyre inkább hibamentessé teszik?

Eddig tizenkilenc halálesetet hoztak összefüggésbe a General
Motors autóinak hibás gyújtáskapcsolóival – olvashattuk a minap az Origón.
A hibás gyújtáskapcsolók miatt több esetben nem nyíltak ki megfelelően a
légzsákok. Ken Feinberg ügyvéd, az áldozatok kárpótlására létrehozott alap
felügyelőjéhez öt hét alatt 125 halálesettel és 320 sérüléssel kapcsolatos
kárpótlási igény futott be, amelyek közül az ügyvéd 31-et ítélt jogosnak. A
dokumentáció mérlegelése még tart. A hibáról évek óta tudtak a GM-nél, de csak
idén februárban ismerték el. Nyárra már több mint hatmillió autót hívtak
vissza.

Vajon hogy fordulhatott elő ilyesmi, hiszen a gyártást
elvileg egyre inkább hibamentessé teszik?

Nos, a gyártósorokról tényleg egyre biztonságosabb kocsik
gördülnek le. Mivel a nulla hiba, a megbízhatóság komoly versenytényező, az
elmúlt években a német és a francia gyártók erre olyannyira ráerősítettek, hogy
néhány kategóriában egy-egy típusukkal megelőzték a hagyományosan
biztonságosnak számító japánokat is. (Lásd itt és itt.)

A visszahívások túlnyomó többsége mögött azonban nem annyira
biztonsági, mint inkább más tényezők húzódnak meg.

  1. Napjainkban sokkal több biztonsági berendezést
    szerelnek be a kocsikba, mint régen. 20-30 éve volt biztonsági öv, és kész. Ma
    van légzsák, ABS, kipörgésgátló, kicsúszásgátló, elalvásfigyelő stb. Ha ezek
    elromlanak, akkor is csak a plusz biztonság vész el – ez történt a GM esetében
    is, hiszen a sérüléseket azért nem tudták elkerülni, mert a légzsákok nem
    nyíltak ki megfelelően.
  2. A vevők, a nyilvánosság ma sokkal érzékenyebb a
    kisebb hibákra is, mint régen a nagyobbakra. Mivel a jó hírnév fontos a
    versenyképességhez, a gyártók sokkal többet költenek visszahívásokra, mint
    korábban. A régi mondás aktualizálásával: „Nem elég óvatosnak és biztonságosnak
    lenni, annak is kell látszani…”A hatósági és bírósági gyakorlatból, illetve a
    kártérítési perek alapján – leginkább az Egyesült Államokban, ahol ezeknek
    komoly hagyományai vannak – az látszik, hogy nem az a fő probléma, hogy egy
    alkatrész hibás vagy balesetveszélyes, hanem az, hogy ha utólag kiderül, hogy a
    gyártó erről tudott, de mégis eltitkolta. Amennyiben bizonyítható, hogy a
    gyártó proaktív módon próbálta megszüntetni a balesetveszélyes helyzetet – azaz
    például elindította a visszahívási kampányt – már nem vádolható gondatlansággal,
    vagy szándékossággal.
  3. Egy összeszerelő üzem az autó értékének
    legfeljebb a 10%-t állítja elő, azaz a beszállítóktól jön az érték 90%-a. Legtöbbször
    a beszállítóikat teszik felelőssé a hibáért, s persze a visszahívás költségeinek
    nagy részét is rájuk terhelik. Figyeljük meg, hogy sokszor tudatosan is
    kommunikálja egy-egy autógyár, hogy gondosan utánajárt a hibák okainak,
    kiderítették, hogy az egyik beszállító volt a hibás, de most már minden
    intézkedést megtettek, hogy a hiba többször ne forduljon elő… Még valószínűbb a
    nagyszámú hiba előfordulásának esélye, ha ez a beszállító nemcsak egy típusba,
    hanem más típusokba, vagy más gyártó másik típusaiba is készít alkatrészt.
  4. A vevők megnövekedett elvárásai miatt az utóbbi
    években nagy hangsúlyt kapott, hogy a garanciális időben ne legyen
    meghibásodás. Ez az időszak pedig meghosszabbodott, mert új autó eladásánál
    versenyelőnynek számít. A KIA például különösen hosszú, 7 éves garanciát
    vállal. Más márkák kiterjesztett garanciát ajánlanak az autó árához képest
    alacsony összegért, s nyilván azért adhatják ennyiért, mert az adott időszakban
    igen kis valószínűséggel jelentkeznek hibák.
  5. A visszahívások általában nem balesetek miatt történnek,
    hanem a gyártó fedezi fel a hibát. A fenti hír szerint a GM az idén 65
    különböző okból csaknem 30 millió járművet hívott vissza – arról azonban nincs
    említés, hogy a hibák baleseteket okoztak volna.
  6. A hatóságok biztonsági ellenőrzései piacvédő eszköznek
    sem rosszak. Néhány éve például az amerikai hatóságok szigorú felügyelet alá
    vették a Toyotát, egyes vélemények szerint ez a válság által keményen sújtott
    helyi gyártók érdekeinek sem tett rosszat, hiszen a Toyota 2008 óta a világ
    legnagyobb járműipari cégének számít, vezet az amerikai kontinensen is.

Egyébként pedig a valóságban még több visszahívás van, mint
amennyiről tudomást szerzünk. Sokszor ugyanis a kötelező szerviz idején
cserélik ki ingyen a gyanús alkatrészt, abban az esetben, ha nincs azonnal
vészhelyzet és a kampányt nem kell nyilvánosságra hozni. Ez is a járműgyártók
óvatosságát mutatja. Nekünk, fogyasztóknak pedig hozzá kell szoknunk ahhoz,
hogy a biztonság – a komplexitás növekedése miatt – egyre többe fog kerülni.