Hogyan képes a controlling megfelelni a komplex struktúrák és üzleti modellek által támasztott kihívásoknak? – a Porsche példája

Összefoglaló: IFUA Horváth & Partners
2013. október 29.

„Integrált és globális controlling – Komplex szervezetek sikeres
irányítása" címmel több, mint 30 előadó mutatta meg a Stuttgarti
Controller Fórumon, hogyan felelhetnek meg a vállalatok és a
közigazgatási szervezetek ezeknek a követelményeknek. A témák messze
túlmutattak a komplexitáscontrollingon, témák széles spektrumát kínálva
vállalatok és közintézmények számára.

A Horváth and Partners szokásos éves konferenciáján csaknem 250 résztvevő hallgatta a vállalati-, közigazgatási-, tanácsadási- és tudományos szférából felkért szakértők előadásait. A komplexitáscontrolling mellett olyan témák is napirendre kerültek, amelyek a tervezést és előrejelzést, hatékonyságnövelést, controlling teljesítményt és IT trendeket helyezték a középpontba.

A megatrendek növelik a komplexitást
A köszöntőben Dr. Uwe Michel, a Horváth & Partners igazgatósági tagja kifejtette: a controlling feladata a jelen helyzetben, hogy a vállalat egésze szempontjából értelmezett optimumot elérje. Lokális eredményoptimalizálás azonban akadályozhatja ezt a célt. Ezért szükséges:
– standardokat állítani,
– globális szinten megteremteni az átláthatóságot és
– a költség- és teljesítményszámítási rendszert a vállalatcsoport szempontjából integrálni.

Az ismert jelenségeken túl (mint pl. volatilitás) a szervezet (és így a controller is) a következő megatrendeknek van / lesz kitéve:
Közösségi média: a controllernek ismernie kell a költségokozókat és a sikertényezőket egyaránt ezzel kapcsolatosan
Crowd Sourcing: ma már különböző alapvető szolgáltatásokat is az interneten keresztül szereznek be, például finanszírozási, fejlesztési vagy termelési szolgáltatások
Industry 4.0: Az informatizálódás, vagyis a gépek gépekhez vagy a gépek termékekhez való kapcsolódása tovább fog növekedni a jövőben
Big Data: Ez magába foglalja azokat a lehetőségeket, amelyek révén felismerhetőek az összefüggések és a minták a különböző rosszul strukturált adatok között, valamint amelyek képesek előre jelezni és döntéseket támogatni.

Porsche: 18%-os árbevétel arányos megtérülés, 30%-os költségflexibilitás
A Porsche a 18%-os árbevétel arányos megtérülésével a legnyereségesebb autógyártó cég a világon. Ahhoz, hogy ez így is maradjon, a sportautógyártó kialakította „2018-as stratégiáját", amelyről a vállalat vezérigazgatója, Lutz Meschke beszélt a konferencián.
A fő stratégiai célok:
– vásárlók inspirálása / lelkesítése;
– kiváló munkaadóként tevékenykedni,
– 15%-nál nagyobb árbevétel arányos megtérülés (ROS) és 21%-nál nagyobb tőkemegtérülés (ROI) illetve
– több mint 200 000 autó értékesítése évente.

Fontos alcél a magas fokú flexibilitás fenntartása, hogy az értékesítési terület akár 30%-os ingadozását – ahogy 2009-ben volt is erre példa – képesek legyenek megfogni. Stratégiailag ez azt jelenti, hogy meg kell teremteni a rugalmasságot, operatív szinten pedig ezzel tudni kell élni.

A stratégiai tervezésben a megatrendeket és a piaci trendeket dolgoztak fel a szcenáriókká, amelyek a szokásos három változatot (best case, worst case, legvalószínűbb eset) foglalják magukba. Hogy a trendek és a piacok által generált kockázatokat csökkentsék, különböző intézkedési csomagokat vetettek be:
– Helyi piacokon való terjeszkedés új országok vállalatain keresztül
– Termékinnováció a különböző modellek választékának bővítésén keresztül
– Környezetbarát motormegoldások Plug – in – Hybrid technológiával
– CRM használata a vevőérték növeléshez

A struktúrákon belüli rugalmasságot is keresi a Porsche:
– a termelésben: a rendelésre gyártás kiszervezésén keresztül a VW szövetségen belül (korábban a Valmetnek, jelenleg a Karmann-nak)
– a fejlesztésben: külső kiszervezéssel a jobb időszakokban, illetve más vállalatoknak történő szolgáltatói munkák vállalásával rosszabb időszakokban.
A cél, hogy a költségek 30%-ában megtakarítási potenciált teremtsenek.

Forrás: Haufe.de

Cimkék: , , , , , , , , , , , ,